עקומת ה-U ההפוך ועקומת ה-U הקטועה

הקשר בין רמת עוררות ורמת ביצוע    Invert U - Yerkes-Dodson
מהי עקומת עוררות ומה הקשרה לפסיכולוגיית ספורט? כדי להבין מהי עקומת העוררות, חשוב להבין למה אנחנו מתכוונים במונח "רמת עוררות". המילה עוררות באה מהשורש עֵר- הכוונה עד כמה אנחנו עירניים על מנת לבצע משימה כלשהי (למשל ללמוד למבחן או לקלוע זריקת עונשין בכדורסל). לצורך הדוגמא, במהלך היום רמת העוררות הנמוכה ביותר היא כשאנו ישנים. דרך נוספת לחשוב על רמת עירנות- היא כעל רמת האנרגיה שיש לנו לקראת המשימה. עק' עוררות הינה אחד המושגים המרכזיים בפסיכולוגיה של הספורט, כשאנחנו מדברים על טכניקות לשליטה בלחץ בזמן ולפני תחרות.

עקומת עוררות הינה גרף המתאר את הקשר בין רמת העוררות לביצוע שלנו.
עד נק' מסויימת, ככל שרמת העוררות עולה, עולה רמת הביצוע. אבל מנק' מסויימת, עלייה ברמת העוררות רק תזיק לביצוע. בקצה השמאלי של העקומה, רמת העוררות נמוכה- אנחנו די "ישנויים" על המגרש. אז גם רמת הביצוע שלנו נמוכה.
כשזזים ימינה על עקומת העוררות, אנחנו מרגישים דרוכים לקראת המשימה, ורמת הביצוע שלנו עולה. כשאנו נמצאים ברמת עוררות ממוצעת (לא נמוכה ולא גבוהה מדי) אנחנו ברמת ביצוע מירבי- הביצוע שלנו הוא הטוב ביותר. מה שקורה אח"כ הוא שאחנו דרוכים וערניים מדי- אנחנו לחוצים וזה מתחיל לפגוע בביצוע שלנו.

אנחנו מתחילים להרגיש חרדה, אנחנו מודאגים מהביצוע שלנו או מדברים אחרים וזה פוגע בתפקוד ובביצוע שלנו. לדוגמא- אם שחקן במהלך המשחק מסתכל על לוח התוצאות ומתחיל לראות שהמשחק לקראת סיום והנצחון או ההפסד קרוב, רמת העוררות תעלה וייתכן שהוא יתחיל להרגיש חרדה- חשש לגבי תוצאות המשחק.

אם החרדה תתגבר, השחקן יהיה בחוסר ארגון וחרדה קשה- הוא עשוי "להיחנק", לא להצליח לבצע ו"להתפרק".


"עקומת ה-U הקטועה"
מרבית הספרות מדברת על עקומת ה-U ההפוך, אבל בספורט תחת לחץ, שחקנים מרגישים משהו מעט שונה על המגרש. אצל שחקנים רבים, ברגע שמשהו משתבש- המסלול להתפרקות מהיר ביותר וזאת יכולים להעיד השחקנים עצמם, המאמנים ההורים וכל הצופים מהצד. לכן אני מציע עקומה חדשה- "עקומת ה-U הקטועה" שמוצגת כאן:

שחקנים רבים מרגישים שברגע שהחרדה מתחילה התדרדרות מהירה והם חסרי שליטה. אז גם קשה לעצור וה"התפרקות" הופכת להיות כמעט בלתי נמנעת. לא רק ספורט אלא בכל ביצוע הדורש תפקוד תחת לחץ או מול קהל נוכל לעיתים לראות את התופעה כפי שמכונה גם חרדת במה או חרדת ביצוע. הכוונה שכאשר צריך לתפקד "נחנקים" או לא מצליחים לשלוט על הלץ. זהו מרכז עניינה של פסיכולוגיה ביצועית.

מה אנחנו יכולים ללמוד מעקומות העוררות הללו:

1. להכיר את עקומת העוררות.
2. לדעת איך לנוע על עקומת העוררות- זאת אומרת- לדעת כיצד להעלות ולהוריד את רמת העוררות על מנת להשיג את הביצוע הטוב ביותר שלנו.
3. למצוא טכניקות קבועות שיעזרו לווסת את רמת העוררות.
(לדוגמה: הרפייה באמצעות נשימות, חשיבה חיובית, הצבת מטרות)