חשיבה חיובית- "מסגור מחדש"

האם הכוס שמופיעה בתמונה חצי מלאה או חצי ריקה? שתי התשובות נכונות, בהתחשב בנקודת המבט- המסקנה שלנו תשתנה. יש שיטענו שהאופטימיסט לעולם יאמר שהכוס חצי מלאה ושהפסימיסט לעולם יאמר שהכוס חצי ריקה. האמת היא שבכולנו קיימים חלקים או מצבים בהם אנחנו אופטימיים ומלאי תקוה ומצבים בהם אנחנו פסימיים וחסרי תקוה.

מעט מאוד אנשים יכולים להישאר מלאי תקוה לאורך זמן, ולעיתים אנשים כאלו נראים מגוחחים, לעיתים מעלים חיוך. לעומתם, אנשים שמצליחים לראות את הקשיים ומתוכם למצוא תקוה, מעוררים בנו השראה ומשרים עלינו תחושה של כוח ומוטיבציה.

בספורט, כמו בחיים, היכולת לעבור בין מצבים- ממצב של ייאוש לתקוה, ממצב של פסימיות לאופטימיות, ממצב של רפיון ידיים למצב של מוטיבציה גבוהה מהווה משאב וכוח. "מסגור מחדש" (באנגלית: Re-Framing) הוא שינוי ההתייחסות שלנו לאירוע מסויים והיכולת לראות את הדברים מנקודת השקפה שונה. בדר"כ משמעותו של אירוע משתנה כאשר אנו מסתכלים על הקשר רחב יותר של הסיטואציה. קחו לדוגמא את הסיטואציה הבאה מתחום הכדורסל- קב' שמפסידה בשניה האחרונה למכבי ת"א, אחרי הארכה. השחקנים יכולים לחשוב "איזה מזל רע", "כמה גרועים אנחנו", "אנחנו תמיד מפסידים בדקות המכריעות" או יכולים להבנות מחדש את חשיבתם ולחשוב על ההקשר. לדוגמא, "אנחנו הקב' היחידה שהצליחה להגיע עם מכבי ת"א במשחק חוץ להארכה, כנראה שאנחנו קשוחים לא פחות מהם". דוגמא נוספת מעולם הטניס היא לאחר הפסד נק' ארוכה וצמודה. אתה כשחקן עלול לשקוע במחשבות על כמה גרוע אתה ו"איך פספסתי נק' שהייתה כבר שלי", או לחשוב "הצלחתי לשחק נק' טובה, ואם אמשיך לשחק כך בסופו של דבר יש סיכוי טוב שאנצח".

התייחסות רחבה יותר להקשר, מאפשרת לייחס גם משמעות חיובית לאירוע שעלול להיראות בתחילה כשלילי בלבד. מחקרים בפסיכולוגיית ספורט מראים לנו כי היכולת לחשוב אחרת דורשת אימון ותשומת לב לאורך זמן, אך היא ניתנת בפירוש לשינוי. אתה יכול להתחיל את השינוי בעצמך או להשתמש בשירותיו של פסיכולוג ספורט, מאמן או חבר לקבוצה. כך או כך, זכור להתייחס להקשר הרחב יותר של הסיטואציה וחפש גם את המשמעות החיובית של המאמצים לאורך הדרך.