פסיכולוגיה במשחק הסנוקר

פסיכולוג ספורטהפעם על מנת להבהיר מעט את הקשר בין פסיכולוגיית ספורט ומשחק הסנוקר, נעזרתי ברונה ברקת (בתמונה: רונה ברקת עם ג'ון הינגיס, אלוף העולם 2009). רונה מחזיקה בהישג השיא לסנוקר הישראלי- מקום 9 באליפות העולם בתאילנד 2007, מקום 5 באליפות אירופה 2009, ואלופת ישראל 5 שנים ברציפות. כשרונה מסבירה מדוע סנוקר הוא "משחק אינטליגנטי ואלגנטי", קל להבין. "כשמסתכלים על שחקן טוב מהצד הרבה פעמים אומרים, זאת לא מכה כזאת קשה, גם אני יכול להכניס אותה. אבל אנשים לא מבינים שהוא יצר את הקל הזה. זה כל הרעיון בסנוקר- לא כמות המכות הקשות שאתה מכניס, לא להכניס את ה-Long Shot- אלא להצליח ליצור מצב קל ועוד מצב קל ועוד מצב קל... סנוקר זה משחק של שליטה בכדור הלבן, לא הכנסת כדורים, זאת אומנות".

השנה, למרות שהיא מנסה להיגמל מהתמכרותה לסנוקר, ולמרות שהיא כבר אינה שומרת על שגרת אימונים, הצליחה רונה להרים את הרמה מבחינה מנטאלית ולסיים כאמור במקום 5 באליפות אירופה האחרונה. ברבע הגמר מול וונדי יאנס (אלופת אירופה 09', 06', 05', 04'), לה הפסידה בעבר, הפגינה רונה משחק טקטי מושלם. "למרות שהפסדתי, שיחקתי הגנה, כל המשחק התמקד בלהוריד לה את היד, היא יודעת שהיא יותר טובה, אני יודעת שהיא יותר טובה. אבל היא לא הצליחה לשלוט בעצמה והצלחתי לגרור אותה למשחק צמוד".

היכולת הפסיכולוגית להישאר בפוקוס במהלך המשחק"סנוקר, כמו כל ספורט, הוא ברובו מנטאלי- במיוחד ברמות התחרותיות", מסבירה רונה מניסיונה ומתארת כיצד בדומה לענפים אחרים, קיים בסנוקר קו דק מאוד בין ניצחון להפסד ועל טעויות משלמים ביוקר. מאוד ביוקר. ברמות הגבוהות בסבב הגברים, מכה לא מוצלחת אחת בתחילת המשחקון תקבע מי ינצח. אם נחשוב על משחק כדורסל, תארו לעצמכם שהקב' הראשונה שמאבדת כדור או מחטיאה, תפסיד את המשחק. הדבר משאיר רווח אפסי לטעות וכך אנחנו מקבלים את המשתנה הקריטי - היכולת הפסיכולוגית להישאר בפוקוס במהלך המשחק.
משחק הסנוקר מורכב ממשחקונים (Frame). באליפות העולם, משחקים בשלבים הראשונים הטוב מ-19 משחקונים, ומשחק הגמר משוחק כטוב מ-35 משחקונים! אלוף העולם צריך לנצח 18 משחקונים כדי לזכות בתואר (משחק שנמשך בדר"כ למעלה מיומיים).
"זה יחסית נפוץ ששחקן שהיה בפיגור 0-9 פתאום משווה ואף מנצח את המשחק" מסבירה רונה. כך כמעט קרה גם לאלוף העולם ג'ון היגינס השנה (09'). היגינס הוביל בחצי הגמר 13:3, אבל אז באה ירידת ריכוז. הפסד ב-9 מתוך 11 המשחקונים הבאים (15:12) כמעט ועלתה לו במשחק. במקרה זה, הצליח היגינס לחזור ולנצח (17:13) ולזכות באליפות העולם השלישית שלו.
"שחקן טוב זה מישהו שיכול לרומם את עצמו חזרה" מציינת רונה. ירידת ריכוז מלווה הרבה פעמים בחשיבה שלילית- אז מתחיל מעגל שלילי שמזין את עצמו. כך קרה להיגינס השנה, שסיפר אחרי חצי הגמר, כיצד הוא כבר ראה את עצמו מפסיד ופורש. מחשבה שלילית מובילה לירידת ריכוז, אתה מתרכז במקום הלא נכון, ושוב מאבד עוד קצת מהריכוז שלך.
בסנוקר אתה חסר השפעה על היריב שלך בזמן שהוא משחק. לאחר טעות שלך, היריב משחק ואתה פשוט יושב בצד, מחכה. לכן, קשה להימנע מחשיבה שלילית ולשמור על ריכוז לאורך זמן, מה שמוביל לטעויות ולעוד אובדן בטחון. הקושי לשמור על רמה מנטאלית וריכוז לאורך זמן, משתקף בעובדה שב-14 השנים האחרונות בסבב הגברים, אף אלוף עולם, לא הצליח להגן על התואר לאחר שזכה באליפות!

אנחנו יודעים שאתם אוהבים טיפים, אז בכתבה הבאה נפרט כמה טכניקות נפוצות בסנוקר ובענפי ספורט אחרים, כחלק מעבודה פסיכולוגית-מנטאלית שעוזרת לשמור על ריכוז ועל חשיבה חיובית.