לברון ג'יימס בגמר ה-NBA: הזדמנות או איום למלך?

לברון ג'יימס נגד דאלאס בסדרת הגמר 2011
פסיכולוגיית ספורט מאחורי סדרת הגמר ב-NBA. לברון ג'יימס, מכונה "המלך" (King James) אחד הכדורסלנים המוכשרים ביותר ב-NBA, ליגת הכדורסל הטובה בעולם. בשנת 2003 הגיע לברון ישירות מהתיכון לבחירה ראשונה בדראפט. חוזה בשווי 90 מיליון $ עם NIKE עוד לפני המשחק הראשון שלו ב-NBA. קראתם טוב- חוזה בשווי 90 מיליון $ עוד לפני הזריקה הראשונה שלו ב-NBA. כל העולם עם לברון. עכשיו נותר רק לפדות את ההבטחה. מה האפקט הפסיכולוגי של הבטחה בסדר גודל כזה? ציפיות, הרבה ציפיות.

שש שנים אחרי. גמר המזרח 2009 לברון וקליבלנד מפסידים את הסדרה לאורלנדו במשחק מספר 6. לברון יורד מהמגרש מבלי ללחוץ ידיים לשחקני הקבוצה היריבה ומואשם בחוסר ספורטיביות. מההבטחה שמכונה ה"מלך" מצפים ליותר. לברון נגד העולם, מערכה ראשונה.

שנה אחרי. הודעה מפתיעה על מעבר למיאמי. לברון מסיים 7 שנים בקליבלנד, ובוחר לשחק לצד כוכב אחר (דוויין וייד וכריס בוש מצטרף אליהם). העולם חושב שהוא מחפש טבעת אליפות קלה והעולם לא אוהב את זה. מייקל ג'ורדן אומר על המעבר "אין מצב שהייתי מזמין את לארי (בירד), מזמין את מג'יק (ג'ונסון) ואומר בואו נשחק באותה קב'... הייתי מנסה לנצח את החבר'ה האלה". צ'ארלס בארקלי אומר שהמורשת של לברון בסכנה וכבר "לא משנה בכמה תארים הוא יזכה במיאמי". לברון נגד העולם מערכה שנייה. מה האפקט הפסיכולוגי? רף הציפיות עולה. חייבים להוכיח לעולם. להשתיק את המבקרים עם טבעת אליפות. עלולים לאבד את המורשת ואת ההכתרה הלא פורמלית כמלך.

שנה אחרי. סדרת גמר ה-NBA נגד דאלאס. במשחק 2 ו-3 בסדרה לברון קולע רק 2 נק' ברבע האחרון. טורי הספורט בארה"ב עוסקים בעיקר בשאלה האם לברון "מתכווץ" ברגעי ההכרעה. לברון נגד העולם מערכה שלישית. לברון חייב להוכיח לעולם שהוא מתפקד תחת לחץ. מה האפקט הפסיכולוגי? עוד ציפיות, עוד לחץ. משחק מס' 4 (בתחילת המשחק לברון יחד עם ווייד צוחקים על החום של נוביצקי, כוכבה של דאלאס שעולה לשחק עם 38.5 מעלות), לברון קולע 0 נק' ברבע האחרון. דאלאס מנצחת, שוויון 2-2 בסדרה.

שוב לברון חייב להוכיח שהוא יכול לספק את הסחורה ברבע הרביעי ולהסיר מעליו את העננה השחורה הזו. לברון מצייץ בטוויטר "!!Now or Never". עוד ציפיות. משחק מס' 5 בסדרה, למרות טריפל דאבל לברון מסיים עם 2 נק' לא משמעותיות ברבע האחרון. שוב המשחק נגמר טוב לדאלס, רע ללברון. העננה השחורה מתעבה, המלך בסכנה.

כבני-אדם אנחנו עסוקים במה שחושבים עלינו והצורה בה אנו נתפשים על ידי הסביבה משפיעה על תפישת העצמי שלנו. הערכה היא משאב ואנו חווים אובדן משאבים כחמור יותר מאשר קבלת משאבים חדשים מבחינה פסיכולוגית (הדבר בא לידי ביטוי גם בתיאוריה של זוכי פרס נובל לכלכלה טברסקי וכהנמן). אובדן הערכה יחווה חמור יותר מאשר זכייה באותה כמות בדיוק של הערכה (לכן, דרך אגב, קל יותר להיות האנדרדוג). לברון קיבל את ההכרה והערכה עוד לפני הדקה הראשונה ששיחק ב-NBA. הוא כבר המלך "King James". עכשיו את התואר הלא פורמלי הזה אפשר רק לאבד. הסכנה היא לא לעמוד בציפיות הגבוהות שקבעו לך.

לברון עכשיו נלחם בתדמית שלילית שמודבקת לו (להוכיח שהוא מתפקד ברגעי ההכרעה). הוא תחת מתקפה ועלול לאבד את מעמדו, הסיטואציה הזו מאוד מלחיצה. במילים אחרות- לברון עומד בפני אובדן משאבים אפשרי, אובדן הערכה והתדמית שלו.
לברון במדי מיאמי (Credit: Keith Alison)
מה העבודה הפסיכולוגית שיכול ספורטאי לעשות במצב כזה? על לברון לתפוש את הסיטואציה כהזדמנות להשגת משאבים יותר מאשר איום לאובדן משאבים- הזדמנות לזכות בהערכה והכרה נוספת בצורת טבעת אליפות יותר מאשר איום להיחשב מפסידן שמתכווץ ברגעי ההכרעה. אם לברון יצליח להשתחרר מהחובה להוכיח, להשיל מעליו את עול הציפיות, סביר שנראה אותו מגיע למשחק הערב.

כך או כך, לברון כבר מתחיל להראות כמו דמות טראגית. מלך שעומד לאבד ממעמדו. עכשיו יש סיפור אנושי, לא רק סיפור הצלחה מאחורי הכוכב שכותבי הטורים אוהבים לבקר. עכשיו יש אולי יותר סיכוי שהעולם יהיה שוב עם לברון.